Bloggnorge.com // Spor utveksling

Et utvekslingsprogram mellom Norge, Guatemala og Tanzania

Dar Es Salaam, Zanzibar – ferie

tirsdag 12. januar , 2016 kl. 09:17 i Katrine. 0 kommentarer »

18. desember tok jeg ferie. 21. desember reiste jeg, Johanna, Mario og Andrea (kjæresten til Mario) til Dar Es Salaam. Etter en busstur på rundt 10 timer kom vi endelig fram til storbyen. Da vi kom fram startet vi å lete etter overnatting, fordi vi som vanlig ikke egentlig planla noe i forkant. Vi fikk to rom på YMCA, og der ble vi værende hele uken. I løpet av de dagene vi var i Dar Es Salaam dro vi til et badeland, til en strandresort og vi dro til et bruktmarked der. Vi var også turist og gikk rundt på litt sightseeing i byen, og besøkte diverse restauranter. Da julaften kom var vi ute og gikk i 30 varmegrader og i steiksol. Man kan trygt si at det absolutt ikke føltes ut som jul. Jeg har prøvd å unngå julen litt i år, men det ble nærmest umulig da det sto juletrær rundt omkring og julemusikk spiltes i gatene. På dagen facetimet jeg med familien min hjemme i Norge. På kvelden hadde vi bestilt bord på Cape Town Fish Market, for der skulle vi ha julemiddagen vår. Vi spiste nydelig mat til norske priser faktisk (dyrt i forhold til alt annet her) og vi koste oss masse i hverandres selskap hele kvelden. Diego hadde plutselig bestemt seg for å komme til Dar Es Salaam, så vi møtte han senere på kvelden da bussen hans kom. 2. juledag dro Mario og Andrea tilbake til Moshi, og 3. juledag dro jeg, Johanna og Diego med fergen over til Zanzibar. Der møtte vi Nils og Keneth som hadde kommet med båt fra Pangani.

Zanzibar var helt fantastisk på så mange måter. Vi bodde i et hus 50 meter unna stranden, og vi solte oss og badet dagen lang. Jeg var til og med så heldig å få feire bursdagen min der, og gjengen gjorde den til den absolutt beste. På morgenen fikk jeg servert kald kokosnøtt i hengekøye og på kvelden kom noen av våre finske venner for å feire bursdagen min sammen med oss. Vi spiste middag sammen, og hun som eide huset vi leide rom i hadde kjøpt kake til meg i byen. Jeg hadde en veldig fin bursdag, det er ikke til å legge skjul på. Vi feiret også nyttårsaften på Zanzibar, men den var dessverre litt skuffende. Det var reklamert for nyttårsraketter, men det var ikke mye å skryte av. Flinke som gjengen er da, klarte vi uansett å få til en kjempebra feiring. 3. januar forlot vi Zanzibar med en fiskebåt som skulle til Pangani. De to guatemalske deltakerne som var her i fjor ble kjent med en mann kalt Mike, så han ble vi og kjent med i år. Han kjørte oss med båten sin til Pangani, og i løpet av turen fanget vi en stor fisk. Utrolig morsomt! Vi overnattet en natt i strandbungalowene hans før vi tok bussen hjem til Moshi dagen etterpå.

Bloggen "Spor utveksling" er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk. Det betyr at du ikke kan kopiere tekst, bilder eller annet innhold uten tillatelse. Forfatter er selv ansvarlig for innhold. Tekniske spørmål rettes til post[att]bloggnorge[dått]com.