Bloggnorge.com // Spor utveksling

Et utvekslingsprogram mellom Norge, Guatemala og Tanzania

reising i tanzania

torsdag 7. januar , 2016 kl. 17:40 i Johanna. 0 kommentarer »

I går kom vi alle samlet hjem fra litt over 2 ukers ferie med reising rundt om i landet. Det har vært utrolig gøy og jeg har sett og opplevd så mange nye ting og lært mye om Tanzania. Først dro Katrine, Mario, Andrea og jeg til Dar es Salaam, byen som pleide å være hovedstaden før de flyttet den til Dodoma fordi den ligger mer i midten av landet, men fortsatt er Dar den viktigste byen økonomisk og politisk. Alle politiske institusjoner holder fortsatt til her med unntak av nasjonalforsamlingen. Byen har et innbyggertall som nesten er på høyde med hele Norges befolkning, trafikkaos som sjelden blir helt borte og en travelhet som føltes stressende etter å ha bodd i Moshi i fire måneder. Jeg trodde Moshis gater var fulle av mennesker, men i Dar drømte jeg meg tilbake hit.

dar es salaam- tur ja buss dar m flagg div Dar

Jeg hadde gruet meg litt til jula fordi jeg det er min favoritthøytid og jeg elsker juletradisjonene jeg har hvert år hjemme. I min vertsfamilie markerer de ikke høytiden og det var derfor ok at jeg reiste bort. Jeg hadde egentlig forventet en stor feiring siden de er så religiøse, men det er ikke deres tradisjon forklarte de meg. I år føles det som jeg har hoppet over jula, men det er greit fordi jeg vet at den kommer igjen neste år.

Den originale planen var å være et par dager i Dar før vi dro til Tanga for å møte de andre, i stedet kom Diego etter oss og var med oss noen dager før Mario og Andrea måtte tilbake til Moshi for å rekke Andreas fly til Norge. Siden det hadde blitt en veldig unødvendig (for ikke å snakke om dyr) omvei å dra til Tanga og så ned igjen til Pangani for så å dra til Zanzibar ble det til at Diego, Katrine og jeg tok ferga til Zanzibar hvor vi møtte Nils og Keneth i Stone town før vi dro samlet til Paje, stranda vi hadde bestilt (veldig billige) rom hos søsteren til han vi leide teltutstyr av da vi skulle campe i Hot Springs. Det morsomme er at hun som eide huset vi bodde er gift med en trønder og de bor i Norge! Tilfeldigheter altså, og nå var de der på ferie med barnet sitt, Alvin, som imponerende nok snakker norsk, swahili og engelsk. Vi ble der en uke med maks avslapning, feiring av Katrines bursdag og nyttårsaften og jeg prøvde meg på kite surfing.

div zanziDet var veldig morsomt (og hjelpsomt for å få ned prisene!) å kunne uttrykke seg (litt) på swahili, og jeg opplevde hvordan de lokale blir enda mer imøtekommende, vennlige og imponerte. Særlig på Zanzibar florerer det av turister som ikke kan et ord av språket. Følte meg nesten litt tanzaniansk.

skilpadder;-PEtter en natt nord på øya fikk vi sitte på med Mike, en venn av de forrige deltagerne fra Guatemala, i en fiskebåt fra Zanzibar til Pangani hvor han bor og jobber. På veien fikk vi en 10,8 kg fisk dratt opp av Mario, som vi spiste til middag den dagen. Det er det beste fiskemåltidet jeg har hatt her i Tanzania og jeg har virkelig savnet ordentlig fisk! Etter en natt i Pangani vendte vi nesa hjemover og etter ca 10 timers reise var vi igjen i kjente trakter. Jeg synes alltid noe av det beste med å reise er å komme hjem igjen og denne gangen var ikke et unntak, det var deilig å komme hjem og legge seg i sin egen seng. For ja, Moshi føles som hjemme nå og det skremmer meg at vi bare har tre uker igjen her før vi skal til Norge. Men jeg skal prøve å ikke bekymre meg over det helt enda og nyte den siste tiden her mens jeg enda kan!

gjengen fiskerNå er det tilbake til hverdagen med jobbing, vi blogges!

Bloggen "Spor utveksling" er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk. Det betyr at du ikke kan kopiere tekst, bilder eller annet innhold uten tillatelse. Forfatter er selv ansvarlig for innhold. Tekniske spørmål rettes til post[att]bloggnorge[dått]com.